اقامت کاری ترکیه

ترکیه گزینه‌ های مختلفی را برای اخذ اقامت این کشور ارائه می دهد. اقامت کاری ترکیه یکی از این روش ها است. ما در این مقاله شما را با شرایط و نحوه اخذ اقامت کاری ترکیه آشنا خواهیم کرد و از مراحل گرفتن و مزایای اقامت کاری ترکیه خواهیم گفت.

۱. مزایای اقامت کاری در ترکیه چیست؟

در حال حاضر اقتصاد کشور ترکیه در رتبه هجدهم جهان قرار دارد. ترکیه بازاری نسبتاً مناسب برای بسیاری از سرمایه گذاری ها و کسب و کارها بوده و نرخ رشد اقتصادی در سال‌های اخیر، نیروی کار جوان و با استعداد و موقعیت استراتژیک این کشور بین اروپا و آسیا، ترکیه را به عنوان یک منبع جذاب برای رشد و سرمایه گذاری تبدیل کرده است. با توجه به همین دلایل و مزایای اقامت کاری ترکیه، مهاجرت کاری به این کشور به طور روز افزونی در حال گسترش است.

۲. اقامت کاری ترکیه چیست؟

این نوع اقامت برای خارجیانی که متقاضی کار در این کشور هستند، طراحی شده و برخی از انواع مجوزهای کار با در نظر گرفتن شرایط فعلی خارجیان در نظر گرفته شده است.

۳. انواع اقامت کاری در کشور ترکیه

اجازه کار برای مدت زمان مشخص در ترکیه

در مرحله مقدماتی، اجازه کار برای یک دوره زمانی مشخص به مدت یک سال داده می شود. معیارهایی که در مراحل گرفتن اقامت کاری ترکیه برای مدت زمان مشخص در نظر گرفته می شوند، به طور کلی مدت اقامت، توافق نامه کار، تغییرات اقتصادی هنگام کار یا مدت خدمت هستند.در پایان سه سال کار قانونی، اقامت کاری ممکن است حداکثر برای سه سال دیگر تمدید شود تا فرد در همان حرفه و با صلاحدید کارفرما کار کند. 

اجازه کار برای مدت نامشخص

به اتباع خارجی که حداقل هشت سال به طور قانونی و بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشند یا یک دوره کاری کامل شش ساله در ترکیه گذرانده باشند، ممکن است بدون در نظر گرفتن وضعیت بازار صنعتی و تحولات تجاری، اجازه کار بدون محدودیت و به مدت نامحدود داده شود.

مجوز کار مستقل ترکیه

اجازه کار مستقل ترکیه به خارجیانی که از طریق خود اشتغالی و به طور مستقل کار می کنند، داده می شود. در این نوع از مجوز کار در صورتی که حداقل پنج سال در ترکیه به طور قانونی و بدون وقفه اقامت داشته باشید و کار شما تأثیر مثبتی در اشتغال و توسعه اقتصادی داشته است، اقامت برای پنج سال دیگر تمدید خواهد شد.

به هر فرد خارجی که صلاحیت خود را برای دریافت مجوز کار مستقل اثبات کند، گواهی درخواست مجوز کار مستقل داده می شود. گواهی درخواست مجوز کار مستقل برای مدت سه ماه از تاریخ صدور آن معتبر است.

موارد استثنایی برای اخذ اقامت کاری ترکیه

خارجیانی که با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده اند و با همسر خود در این کشور زندگی می کنند و بدون داشتن هیچ شرط زمانی به طور قانونی در ترکیه اقامت دارند، شرایط اخذ اقامت کاری ترکیه را خواهند داشت و می توانند مستقیما درخواست خود را به وزارتخانه برای دریافت اجازه کار استثنایی بدهند.

امکان دریافت اقامت بلندمدت ترکیه از طریق اقامت کاری چگونه است؟

زمانی که شما هشت سال متوالی به صورت قانونی در کشور ترکیه کار و زندگی کرده باشید، می‌توانید جهت دریافت مجوز کار نامحدود در ترکیه اقدام کنید و این مجوز همانطور که از نام آن پیداست دیگر نیاز به تمدید و تجدید نظر ندارد.

۳. چه افرادی می‌توانند اجازه کار ترکیه را دریافت نمایند؟

شرایط گرفتن اقامت کاری و اجازه کار ترکیه برای افراد به این صورت می باشد:

  1. افرادی که از یک شرکت ترک پیشنهاد همکاری دارند.
  2. شهروندان خارجی که کارت اقامت معتبر دارند. مانند کسانی که اقامت توریستی ترکیه و یا ویزای درمان پزشکی یا فعالیت ورزشی (با حداقل ۶ ماه اعتبار) دارند. (به جز دارندگان اقامت تحصیلی)

فرآیند اخذ اقامت کاری چه مدت طول می‌کشد؟

۴. مراحل گرفتن اقامت کاری ترکیه چیست؟

مراحل گرفتن و اخذ اقامت کاری ترکیه برای شهروندان خارجی به این ترتیب خواهد بود:

  1. ارسال آنلاین درخواست از سوی کارمند و کارفرما به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه و ارائه مدارک لازم. (مدارک ارائه شده توسط کارمند و کارفرما متفاوت است.)
  2. بعد از گذشت ۶ روز از ارسال درخواست آنلاین، تمام مدارک باید به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه تحویل داده شود.
  3. مدارک و درخواست اجازه کار توسط وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه (تحت قانون ۴۸۱۷ مجوز کار خارجیان) بررسی خواهد شد.
  4. نتیجه درخواست به دو صورت آنلاین و فرم نوشته شده به اطلاع شما خواهد رسید.
  5. فرد خارجی موظف است ظرف مدت ۳۰ روز پس از تاریخ دریافت مجوز کار، جهت اجازه اقامت به منظور اهداف کاری (اقامت کاری) درخواست خود را ارسال نماید.

۵. مدارک لازم برای اقامت کاری ترکیه چیست؟

مدارک و نحوه اخذ اقامت کاری ترکیه، به دو قسمت تقسیم می شود که باید از سوی کارفرما و کارمند انجام شوند.

مدارکی که کارفرما باید ارسال کند

  1. فرم درخواست اجازه کار به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه (اسکن شده و ارسال آنلاین در زمان ارائه درخواست).
  2. فرم صورتحساب و صورت سود و زیان سال گذشته شرکت که به تأیید مقامات مالیاتی ترکیه رسیده باشد (اسکن شده و ارسال آنلاین در زمان ارائه درخواست).

مدارکی که متقاضیان کار با تخصص‌های خاص باید ارائه کنند

  1. معدل آخرین مدرک تحصیلی (برای متقاضیانی که تحصیلات عالیه خود را خارج از ترکیه انجام داده اند).
  2. در صورت لزوم، یک نسخه از مدرک فارغ التحصیلی برای وزارت خانه ترجمه و صحت مدارک تحصیلی یا مدرک فارغ التحصیلی تأیید شود.
  3. ارائه نسخه‌های قرارداد کاری برای شرکت‌های گردشگری (به زبان ترکی و زبان اصلی)، به همراه یک توصیه نامه به زبان ترکی.
  4. دریافت گواهینامه مهارت برای خارجیانی که می‌خواهند در بخش خدمات آموزشی، تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش ترکیه مشغول به کار شوند از همان وزارتخانه مربوطه.

معمولاً کل پروسه بررسی و دریافت اقامت کاری ترکیه ۹۰ روز زمان خواهد برد.با ارائه مدارک فوق می‌توان از وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه اجازه کار دریافت و سپس برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کرد.

مدارک عمومی لازم برای دریافت اقامت کاری ترکیه

  1. چهار قطعه عکس بیومتریک (احراز هویت-پاسپورتی) تمام رخ – رنگی – ۴×۳
  2. اصل گذرنامه
  3. کپی صفحات گذرنامه شامل: صفحه حاوی عکس متقاضی، صفحه‌ای که مهر آخرین ورودی در آن درج شده است، صفحه‌ای که نشانگر اعتبار و تاریخ انقضای گذرنامه است.
  4. اصل و کپی اجازه کار صادر شده توسط وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه.

۶. تمدید مجوز کار ترکیه چگونه است؟

مجوز اولیه کار برای مدت یک سال صادر می‌شود. در صورت تمایل به ادامه کار در ترکیه باید ۲ ماه و نیم قبل از تاریخ انقضا، جهت تمدید اعتبار مجوز کار اقدام کنید. زمانی که بعد از اتمام اعتبار یکساله ویزای کار اقدام می‌کنید، یک اعتبار دو ساله به شما تعلق می‌گیرد. اگر بعد از اتمام ۲ سال دوم، مجدداً برای تمدید اجازه کار درخواست بدهید، این اجازه کار به مدت ۳ سال معتبر خواهد بود.

۷. شرایط اخذ اقامت کاری ترکیه برای همسر و همراهان به چه صورت است؟

به همسر هر خارجی و یا فرزندان تحت سرپرستی او، در شرایطی که حداقل به مدت پنج سال بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشند، به صورت محدود اعطا خواهد شد.

۸. مشاغل مورد نیاز در ترکیه کدام‌اند؟

  1. ساخت و ساز
  2. فناوری اطلاعات
  3. خودرو سازی
  4. فست فود و غذاهای بسته بندی شده
  5. نساجی
  6. محیط زیست
  7. مواد شیمیایی
  8. گردشگری
  9. کشاورزی و صادرات فندق
  10. فروشگاه‌های الکترونیک و لوازم خانگی
  11. شرکت تولید پتروشیمی
  12. خدمات مشاوره مالی
  13. دفتر مشاوره تغییر کسب و کار
  14. خدمات پذیرایی تخصصی برای صنعت حمل و نقل هوایی
  15. شرکت خدمات نظافتی
  16. شرکت تعمیرات
  17. رزرو هتل و آپارتمان

۹. جایگاه و شرایط فعلی اقتصاد ترکیه چگونه است؟

ترکیه عنوان هجدهمین قدرت اقتصادی جهان در بخش تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. رشد اقتصادی ترکیه عمدتاً مدیون بخش صادرات و استفاده از ماشین‌های صنعتی پیشرفته جهت تولید محصولات صادراتی است. همچنین صنعت گردشگری قلب تپنده ترکیه برای کسب درآمد محسوب می‌شود و این کشور به عنوان ششمین مقصد محبوب گردشگری در جهان رتبه بندی شده است. بانکداری و صنعت ساخت و ساز نیز یکی دیگر از مشاغل درآمدزای ترکیه هستند.

حدود ۸۰ درصد از صادرات فندق جهان به کشور ترکیه اختصاص دارد. صادرات مهم ترکیه فندق، انواع کشتی (نفتی و شیمیایی)، لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی (با برندهای Beko و Vestel)، محصولات پتروشیمی، پارچه و غذاهای فرآوری شده و… است.

۱۰. نحوه اخذ اقامت کاری پزشکان و پرستاران در ترکیه

پزشکان و پرستاران خارجی می توانند در بیمارستان ها و دانشگاه های ترکیه کار کنند. اما توجه داشته باشید که تنها مدارک چند دانشگاه خارجی برای اجازه کار و اقامت کاری پرستاری و پزشکان، در کشور ترکیه پذیرفته شده و مورد تایید است.

اگر می خواهید به عنوان پزشک یا پرستار در ترکیه کار کنید، باید به زبان ترکی تسلط داشته باشید و مهارت خود را در این زبان به اثبات برسانید. متقاضیان می توانند برای معادل سازی مدارک تحصیلی، با شورای آموزش عالی (“CoHE”، به ترکی “YÖK”) ارتباط برقرار بکنند.

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *